Contact

Dag 78 en 79: Op het randje

November 30, 2018

Het was een vreselijke koude nacht geweest, de elektriciteit was uitgevallen en hierdoor werkte voor een paar uur de elektrische dekens niet en in een temperatuur van -10 op de top van de werels is dat niet echt fijn kan ik je vertellen.

Om 06:00 uur stonden we op zodat we ze zonsopgang konden zien vanaf een speciaal uitkijkt punt waarvandaan je naast everest ook meer bergen van de Himalaya zag. Eerlijk gezegd vond ik de zonsondergang indrukwekkender maar het uitzicht we nog steeds onvergetelijk.

We reden verder naar het plaatsjes Gyirong, dit plaatsje is gelegen op 45 minuten van de grens. De rit naar Gyirong was erg bijzonder dot kwam doordat we onwijs snel daalde. De temperatuur werd steeds aangenamer en overal groeide ineens weer bomen en planten. We maakten nog een korte stop bij een waterval, onderaan de waterval was het water bevroren best gek want voor het eerst in lange tijd had ik zin om een korte broek aan te trekken dus naar mijn idee was het veel te worm voor een bevroeren waterval.

Die avond aten we met ze 4e on het guesthouse en kregen we van de gids 2 flessen Chinese rode wijn (Ow wat mis ik de zuid Afrikaans wijn!). Het was een gezellig afsluiter van een bijzondere reis!

De volgende ochtend stonden we stipt om 10:00 uur bij de grens. Ik heb nog nooit zo'n groot verschil gezien tussen grensovergangen als de grens tussen China en Nepal! De grens van China is gigantisch, het personeel is netjes in pak en overal staat de nieuwste apparatuur en owja misschien nog wel belangrijker de weg ernaartoe is goed geasfalteerd!

De grens van Nepal is vooral heel chaotisch, er is geen asfalt dus de weg is een zandweg met diepe kuilen er is geen gebouwd voor paspoort en tassen te controle er staan gewoon 2 mannen die een kijkje nemen in je paspoort en dan word je tas gecontroleerd door mannen van het leger. Toen ze mijn backpack wilde controleren zie ik dat het een grote troep in mijn was en toen moest de mand lachen en mocht ik hem dicht laten haha!

De andere mensen in de groep hadden al een visum voor Nepal maar ik nog niet dus ik deze nog aanvragen. Toen we bij het kleine gebouwtje aankwamen wat op de verste verte niet op een grenspost leek moest onze chauffeur de mensen ophalen ergens in een kamer achter in het gebouw, het zou me niks verbazen als ze nog in bed lagen. Maar het ging allemaal snel en lekker makkelijk.Iedereen wasvriendelijk en ze beleven maar zeggen ja wij zijn China niet, alles gaat hier en is veel makkelijker haha!

De weg van de grens naar Kathmandu was ja hoe zal ik het zeggen.. uitdagend haha! We reden 5 uur lang over een bergweg met diepen kuilen en hele diepen afgronden, zo nu en dan hield ik echt mijn hart vast want dan reden we echt over het randje van de afgrond! Helemaal door elkaar geschud kwamen we uiteindelijk aan in Kathmandu wat echt een drukke stoffige stad is. De wegen zijn er echt heel slecht, de chauffeur vertelde dat dit komt door de aardbeving in 2015. Je ziet op veel plekken nog halve huizen staan waar dus gewoon de voorkant van is afgevallen.

Ik vond Kathmandu vooral heel druk en vies! Mijn plan was ook om de volgende ochtend direct naar Pokhara te gaan! Vanuit Pokhara ga ik mijn hike beginnen! Maar het is 3 dagen feest in Nepal en iedereen vertelde mij dat er geen bussen vanuit Kathmandu naar Pokhara beschikbaar zouden zijn maar dat zullen we nog wel eens zien.

Please reload

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.